piatok 8. apríla 2016

Rebelka


Názov knihy: Rebelka (2016) 

Autor: Jana Pronská 

Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ

Počet strán: 256

Rok vydania: 2016



Kontesa Cecília zo Svätého Jura, ktorá narába lukom a mečom lepšie než rytieri jej otca, si vynúti účasť na turnaji pod Bielym Kameňom a tomu, kto ju porazí, prisľúbi svoju ruku. Riskuje tým vlastnú slobodu a nezávislosť, na ktorých si tak veľmi zakladá. Temešvárskeho župana Štefana z Rozhanoviec krásna a odvážna dievčina očarí natoľko, že sa ju podujme zachrániť pred manželstvom s mužom, ktorému ide len o jej veno. V čase blížiacej sa vojny s Osmanmi vôbec nepomýšľal na ženbu, no česť mu nedovolí, aby Cecíliu nechal napospas osudu...


Na tejto knižke som si zgustla. Moja dušička prahnúca po romantických príbehoch sa vyslovene tetelila blahom. 

Janka prináša čitateľom krásne prerozprávaný príbeh dvoch mladých ľudí, ktorí sú pre lásku schopní pohnúť oblakmi, hviezdami, mesiacom, a ak treba, tak aj celou Zemou.

Cecília je mimoriadne sympatická hrdinka. Je silná, rázna, rozhodná, odvážna, spravodlivá, no i citlivá. Podobá sa hrdinkám, ktoré poznáme z ostatných kníh autorky, avšak táto sa od nich niečim výrazne odlišuje. Je to jej zručnosť v narábaní s lukom a mečom. Dokáže bojovať lepšie než ktorýkoľvek rytier. Nečudo, učili ju tí najlepší z najlepších. Aj keď jej otec neraz zalamoval rukami a horekoval, ako jeho dcéra "zdivočila", napriek tomu ju nechal byť samou sebou. Trápi ho však jedna vec: dcéra má už dvadsať rokov a ešte stále nemá ženícha. Na turnaji rytierov, ktorý na Bielom kameni pravidelne organizujú, a na ktorom sa rozhodla ukázať svoju silu a umenie narábania s mečom i Cecília, sa rozhodne o jej budúcnosti. Rudolf zo Sv. Jura dá dcére ultimátum - môže bojovať na turnaji, ale ak ju nejaký rytier premôže, musí sa zaňho vydať.

Cecília je príliš tvrdohlavá, aby výzve odolala. Bude sa biť, nech to stojí, čo to stojí. A doplatí na to. Keď ju premôže Vavrinec z Kysaku, uvedomí si dosah otcových slov. 

Nepríjemný osud zvráti Štefan. Muž, pred ktorým sa jej podlamujú kolená a ktorého bozky sú opojné. Štefan je hrdina so srdcom na správnom mieste. Je šľachetný, oddaný, mocný, rozumný, obetavý a milujúci. Cecíliu obdivuje od prvého dňa ako ju uvidel. Páči sa mu jej odvaha, optimizmus a razancia, ktorú vkladá do súbojov. No páči sa mu i ako žena. Jej ohnivé vlasy priťahujú jeho pohľad ako magnet. Rozhodne sa zasiahnuť a pomôcť rebelke, ktorá uchvátila jeho oči, dušu, zmysly...

Hoci vzťah dvoch ľudí nezačína úplne harmonicky, všetko sa časom zmení. Udalosti, ktoré budú nasledovať, ich prinútia k zmene.

Kniha je príjemnou historickou romancou. Treba podotknúť, že sa nesústredí len na rozvíjajúcu sa lásku medzi hrdinami, ale ponúka viac. Prináša viac politiky, odkrýva viac z reálií 15. storočia, dokonca i dej sa odohráva na viacerých miestach. To všetko je len plus, pretože to krásne dopĺňa a vykresľuje celkový príbeh a po prečítaní zanecháva skvelý dojem. Verím tomu, že takto nejako sa to mohlo aj naozaj stať.

Ako som povedala na začiatku, ja som si zgustla. Ostáva mi len veriť, že Janka Pronská nám takýchto (alebo aspoň podobne ladených) príbehov pripraví viac. 

Moje hodnotenie:  

3 komentáre:

  1. uzastnaaaaa, precitala som ju na jedno posedenie, neda sa odlozit na neskôr, velmi putave citanie.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Túto knižku som od Janky Pronskej ešte nečítala, ale veľmi rada si ju prečítam.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Náhodou jsem natrefila na Knihu Hriech prvej noci od Janky Pronskej, přečetla jsem ji jedním dechem. Poté jsem začala shánět její další knihy, ale v Čechách je jich velmi málo k mojí veliké ítosti, přitom by mi nevadilo ani číst je ve slovenštině. Postupně jsem si Janku našla na FB a už ji mám v přátelích. Vyhrála jsem i její další knihu a dostala ji s osobním věnováním. Je ozdobou mojí knihovny. Myslím, že paní Janka patří mezi nejlepší romantické spisovatelky na Slovensku. Moc ráda bych získala v této soutěži její další knížku. Bude určitě super. Držím si pěstičky, abych vyhrála.

    OdpovedaťOdstrániť