streda 30. januára 2019

Alžbetin dvor

 
Názov knihy: Alžbetin dvor (1972)

Autor: Hana Zelinová

Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ 

Počet strán: 440

Rok vydania: 2018




Hlavný hrdina a zároveň rozprávač Filip Fabici vyrastá bez rodičov na Alžbetinom dvore, v jednom z najkrajších kaštieľov v Turci i v celom Hornom Uhorsku. O pohnutej histórii svojho rodu, nad ktorým visí kliatba, sa dozvedá od poručníka Jakuba a starej matky Júlie. Postupne vychádza najavo, že príčinou všetkého nešťastia, čo sa valí na Fabiciovcov, je takzvaný kódex Filipovho prastarého otca Mathiasa, ktorým Mathias Fabici ustanovil, že po smrti jeho ženy Alžbety Castiglione nesmie na Alžbetinom dvore už nikdy žiť nijaká Alžbeta…


Hana Zelinová má v slovenskej literatúre svoje stále miesto. Snáď ani nepoznám človeka, ktorý by od nej niečo nečítal, alebo aspoň nevidel. Stačí spomenúť šesťdielny seriál Alžbetin dvor a hneď každý vie, o čom je reč. 

Knihy sú však na rozdiel od seriálu iné. Napokon, ako vždy. A kto čítal knihu, bude tvrdiť, že je stokrát lepšia ako film. Osobne nepatrím k tým, ktorí seriál kritizujú, pretože mne sa páčil. Veľmi. Až tak, že som si hovorila, že keď budem mať niekedy dcéru, bude sa volať Alžbeta 😀 Stále to platí 😉 (...aj keď teda pravdaže by som nechcela, aby skončila ako Alžbeta Castiglione.)

Príbeh podáva autorka rozprávačským štýlom. Nájdete v ňom viac opisov a hutného textu, menej dialógov. Možno niekomu teraz napadne, že je to zdĺhavé čítanie, avšak nebude mať pravdu. Príbeh, ktorý Hana svojim čitateľom prináša je bohatý a košatý a nesmierne pútavý. Vtiahne vás do deja svojou neuveriteľnou silou, akoby vás niekto chytil za ruku a vzal vás na miesto, kde by vám chcel dopodrobna vyrozprávať príbeh seba a jeho rodiny. A vy by ste ho chceli počúvať. Pretože rozpráva zaujímavo, vábivo, presvedčivo a zároveň trochu tajomne. No veľmi realisticky.

"Čo som jej mal povedať? Že to viem, ale že ma to desí? Nepochopila by ma a možno by si myslela, že som v poradí už piaty nenormálny Fabici. A ja, Boh mi je svedkom, chcel som byť normálny, chcel som byť tým najnormálnejším človekom na svete, nielen na Alžbetinom dvore."  
Celý príbeh sa nesie v tajuplnom duchu. Práve to ho robí takým dobrým. Núti vás čítať ďalej, aby ste sa dozvedeli pravdu... pravdu o tom, čo sa vlastne stalo. Prečo visí nad kaštieľom dávna kliatba? A bude sa dať zrušiť? Dokáže to niekto? Dokáže to mladý Filip Fabici, ktorý prichádza na Alžbetin dvor, aby prevzal panstvo? Zbaví ho kliatby, ktorá započala všetko zlo a nešťastie ešte koncom 18. storočia... no ťahá sa dodnes? Čítajte 😉

Moje hodnotenie: ★★★ 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára